torsdag 18 september 2014

När är du bäst förälder?

Vi kan nog alla komma på några tillfällen då vi inte riktigt var den förälder vi hade önskat oss. Vi kan nog också komma på situationer som inte brukar bli bra... Till exempel när jag är hungrig, stressad, varm och känner mig instängd. Att handla efter jobbet då alla i familjen är hungriga och trötta är ju dömt att misslyckas.

Vi känner till det där.
Och det är ju bra att rannsaka sig så att man kan förebygga och försöka undvika det som brukar bli dåligt.

Men har du funderat på när du är som bäst förälder?

Vad sägs om att försöka öka de tillfällena?!
Det sägs ju till exempel att om man vill bli mer hälsosam så ska man inte ta bort saker från till exempel sin diet utan istället lägga till. Så om vi provar att börja fundera på när vi är bra, som bäst, istället.

Det slog mig när jag läste det här inlägget, att det är ju där, i skogen, som jag är bäst förälder.
Det kan ju också vara därför 5-åriga dottern föreslår - Skogen! när jag frågar vad hon vill göra för utflykt i helgen. Och att hon så gärna vill till stugan för att få plocka svamp.



Det är där vi är bäst föräldrar. Det är där vi är mest närvarande, roliga, har (nästan) all tid i världen och har skoj tillsammans. Det kan också vara lugnt och fridfullt och vi kan lyssna på skogens ljud och vi kan ta oss tid att låta dottern bestämma åt vilket håll vi ska gå och helt enkelt traska efter henne.

Jag är också bra förälder när jag har fått ta hand om mig själv. När jag inte har tider att passa. När jag har lagt ifrån mig telefonen. När jag bestämt mig för att nattningen kan ta hur lång tid som helst.

När och var är du bäst förälder?

4 kommentarer:

  1. Bra att tänka på. Jag har blivit en bättre förälder ju äldre jag blivit. Har väl att göra med att jag slappnat av mer och mer. Jag ägnade mycket tid åt det första barnet, var pedagogisk och hade många tankar kring föräldraskapet, men kanske hann jag inte med mig själv på samma vis. Jag hade ju två ganska nära varandra då. Så jag var nog oftare trött. Och det är förstås också så att barnen är olika och ställer olika krav på oss föräldrar, så det är olika svårt att vara förälder till olika barn.

    SvaraRadera
  2. åh vilket bra inlägg. det är så otroligt lätt att konstatera att nu var jag inte särskilt bra förälder, men desto svårare att ge sig själv cred när man är det. tack för ögonöppnaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tog dig tid att skriva det. Tack! Jag behövde också påminnas om det :)

      Radera