torsdag 6 november 2014

Julplaner

Hur är det för er?
Har ni börjat planera för jul än?
Har ni köpt några julklappar? Eller planerat dem?
Hur ska ni fira? Några förändringar i år?

Vilken sorts jul vill du ha?

Vi har börjat fundera. 
I år ska vi fira julafton hemma har vi bestämt. Tidigare har vi åkt runt och det har funkat men nu känner vi att det inte passar oss längre. Att trycka in två trötta och sockerstinna, uppvarvade barn i en kall bil på kvällen och köra hem 6 mil känns inte alls lockande. 
Kanske blir det bara vi. Då får det vara så. Förhoppningsvis väljer några att fira med oss. De vi inte träffar just den dagen ser vi så klart till att fira med en annan dag. 

Och vad är vi ute efter med julen?
Jag önskar mig tid att njuta av varandras sällskap, av god mat, promenader, några väl utvalda julklappar. 
Vad jag inte vill ha är stress och en känsla av att bli uppäten av konsumtion. 

Jag vill plocka russinen ur kakan och göra en härlig jul för oss. Jag vill göra julen till en magisk högtid för barnen och gärna dra ut lite på den. De bra bitarna alltså. Jag vill pyssla och julbaka med barnen. Jag vill dela med mig av glädjen att ge (och inte bara att få). Jag vill pynta, tända ljud och känna doften av pepparkakor (fast jag väljer köpt deg).


Jag ska försöka planera lite så jag slipper känna stress. Men inte heller låta november bli ett långt planerande. Det ska vara kul och jag ska släppa det som inte känns bra. Att planera en del kan ju dock göra det lugnare. 

En slow jul. 
Hur är det för dig?

3 kommentarer:

  1. Först, jag läste fel och fick det till "Julpaner" som jag fick för mig var jul-tulpaner och jag kom halvvägs innan jag insåg att det inte var blommor du pratade om :P

    Jag har kommit rätt så långt med julplaneringen.
    Jag firar jul med mina föräldrar, som vartannat år firar med morföräldrarna och vartannat med farföräldrarna. Jag är väldigt stresskänslig och efter förra året då jag fick ett skov och var tvungen att vara på sjukhus alla juldagarna, orkar jag inte mer drama och stress. Försöker få resten av familjen att inse att jag inte gör det för att jävlas med de. De tycker att man följer traditionerna oavsett vad, men när traditionerna innebär tre dagar med bilåkande och flängande så ser jag ett problem.
    Jag är i alla fall glad att vi delar upp det.

    23e firar vi lillejul med morföräldrar, moster med familj borta.
    24e börjar vi morgonen med att åka till moster som fyller år. Lunch hos föräldrarna. Vartannat år kväll med farföräldrarna tillbringar vi tre timmar i bil och åker till 3-4 ställen innan vi kommer tillbaka till föräldrarna vid 22tiden och firar det sista firandet med min bror. Vartannat år firar vi med morföräldrarna hos mina föräldrar och min bror kommer när de är klara.
    25e kalkonmiddag med farföräldrarna samt faster och farbror med familj.

    Jag älskar julen och jag vill träffa alla, men jag ser inte det som tvunget att man måste träffa alla under 24 timmar.

    Julklappsmässigt så beställde jag mina sista i veckan och har börjat slå in de jag har hemma. Jag har någon julklapp jag gjort själv som väntar på slutfix och försöker virka dekorationer att skicka med julkorten.

    Jag ser fram emot bakdagar med farmor och mormor, att lacka julkort, testa lite nya glöggsorter (även fast jag inte är speciellt förtjust i glögg), spelkvällar med vänner, långa promenader och många,mindre firande.
    Detta året tänkte jag fira adventerna mer med vänner, dels för att dra ut på det för att hinna med i lugnt tempo och dels för att de flesta är fd. kursare som åker hem över jul och nyår. Jag har även lösa planer på att göra något Yule-firande också men inget bestämt ännu.
    Jag kommer ihåg jularna som barn då allt var magiskt och helt underbart, och jämför med de jularna mina småkusiner har nu då det tävlas om vem som har flest och störst paket, ingen ser Kalle och man äter julgodis till man mår illa.
    Jag vill inte ha det så. Jag vill ha tillbaka magin!
    Så i år blir det julkalendrar, lussefika och julboksläsning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur går det med att få dem andra att det inte handlar om dem utan att du behöver ta hand om dig?
      Låter som att du också försöker plocka russinen ur julkakan :)

      Radera
    2. Det går väl inte så bra som jag hade önskat. Detta året är det lugnare året men jag har redan "varnat" de om att jag kommer behöva göra ändringar för min egen del till nästa år. Då inga fler hundar är välkomna till farföräldrarna, 4 i ett hus räcker, så har jag lagt upp det som att jag kan stanna med hundarna, ta en långrunda med de och mysa med en film tills de kommer på kvällen. Vi får väl se hur det blir och det känns tufft, men jag vet att jag måste börja tänka på mig själv nu.

      Radera