onsdag 18 juli 2018

Vegansk bärkaka

Med utgångspunkt från 7 sorters kakors enklaste sockerkaka gjorde jag en saftig och god vegansk kaka. Vi är inte veganer men vill äta mer veganskt av både etiska- och hälsoskäl. Denna dag var dessutom äggen slut så det var ett enkelt val. 





Ingredienser:
1 banan
4 msk chiafrön
50-75 gram vegetabiliskt smör tex Floras ekologiska
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl vatten
1/2 dl sylt
Bär

Jag mosade bananen noga och blandade i socker, vattnet och chiafrön. Jag rörde sedan i hemgjord drottningsylt. (Den godaste sylten om ni frågar mig). 
Sedan siktade jag i bakpulver och mjöl. 
Jag hände smeten i smord och bröad form, toppade med hallon och satte in i ugnen på 175 grader i 45-50 mintuer. 





Jag vågade bjuda gäster på den och idag avnjuter jag den själv i skuggan under päronträdet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar