tisdag 19 maj 2015

Det var en gång i Lalang, Borneo

När jag här om dagen lade ut en bild på Instagram och berättade att vi nu bokat vår nästa långresa fick jag kommentaren:

Åh kan du inte blogga mer om just detta? Att planera en lång resa med barn, hur gör ni rent praktiskt? Med räkningar? Skola? Semester? Hur tänker ni när ni är borta? Så många frågor. Någon gång vill jag med göra så. Backpacking style genom världen! Så inspirera mig gärna!

Och det kan jag ju inte säga nej till. Jag älskar ju resor. Och inspirerar gärna. Det är många frågor, så jag tänker att jag får dela upp det lite.

Jag måste nog börja 2004 då jag och D (nuvarande maken) backpackade i sydostasien 3 månader. Han hade just avslutat sina universitetsstudier och jag skulle börja mina. I den luckan åkte vi iväg.

Vi var en månad i Thailand, en månad på fastlandet i Malaysia och en månad på Borneo där vi bland annat besökte iban-folket (tidigare huvudjägare) i ett långhus mitt ute i djungeln. För att komma dit fick vi åka bil flera timmar rätt ut i skogen, sen åka båt på små floder i några timmar till innan vi kom fram till Lalang. Där bodde vi sedan i en familj i 3 nätter. Det fanns varken el eller rinnande vatten. Det var en fantastiskt upplevelse! Vi fick hjälpa dem att plocka peppar, torka ris, tvätta oss i floden, spela spel med deras barn, äta ris och djungelspenat och grisansikte.

Något som gjorde starkt intryck på oss då var också de andra turisterna som följt med och stannade en natt - en svenska familj med 3 barn. Wow! Vi kan tydligen fortsätta göra sånt här även om vi får barn?! Revolutionerande för mitt 22-åriga jag.




Den här familjen har följt med oss i tanken sen den resan. När vi sedan fick barn 2009 bestämde vi oss för att utnyttja föräldraledigheten till att resa. Vi var borta 4 veckor 2010 då vår dotter var 8 månader. Vi besökte Vietnam och Thailand. 

Då hade jag en annan blogg och om den resan kan du läsa här. Där finns också blogginlägg med packlista och hur du enklast tar dig över gatan i Ho Chi Minh City

Den resan gav blodad tand och när barn nummer två var på väg bestämde vi oss för att börja spara pengar till en till och längre resa 2013. Vi reste till Indonesien (främst Bali i stort sett hela ön och 4 öar hann vi med), Malaysia (Kuala Lumpur) och Thailand (Koh Lanta). Det kan du också läsa om här.

Och nu är vi där igen, att vi planerar en resa. Vi kommer vara borta 26:e december 2015 till 26:e mars. Jag kommer återvända till planeringen av den resan och hur vi gjort med räkningar och annat under de föregående resorna men i andra inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar