fredag 22 maj 2015

Praktiska saker inför en långresa

Lite om hur vi löst olika praktiska saker när vi varit ute på resa. Fyll gärna på med mer frågor för detta är bara det jag kom på just nu.

Räkningar
Vi har satt det som går på autogiro så att det sköter sig själv. Svärmor har fått ansvar för övriga räkningar. Hon har fått internetdosan och betalar det som kommer efter att smsat oss och kollat att det är något som ska betalas.

Post
Det kan ju vara så att du väntar viktig post utöver räkningar. Du kan eftersända posten till någon du litar på eller se till att någon går hem till dig och kollar igenom posten. Det är ju heller aldrig bra med en överfull brevlåda, så det är bra om någon tömmer den, i alla fall en gång per vecka.

Boendet
Förra gången vi reste hade vi sån tur att svärmors lägenhet skulle stamrenoveras precis under den tid vi var borta. Så hon flytta helt enkelt in hos oss. Perfekt.
De veckor hon inte bodde hos oss kollade det äldre paret en trappa upp till vår lägenhet.
Under den 4 veckor långa Vietnamresan tittade grannen under till hos oss ibland.
Kanske finns det en halvvuxen släkting som vill testa att bo själv ett tag? Perfekt hus/lägenhets-vakt. Om du litar på hen vill säga.

Krukväxter
Har du en hus/lägenhetsvakt så kan ju den personen också vattna blommor kan jag tycka. I annat fall får du hitta adoptivfamilj åt krukväxterna. Det har vi gjort under två resor. En gång fick växterna bo hos min syster och en gång hos svärmor. De trivdes ypperligt. Vi sa att våra växter fått en spa-semester.

Övrigt:
I dag finns det internetuppkoppling nästan överallt vilket gör det enkelt att hålla kontakt med de där hemma. Vi har haft med oss en iPhone vilket har löst de flesta frågor vi hamnat inför. Vi har också haft en väldigt enkel telefon med som vi köpt simkort till i det land vi är. Det blir mycket billigare att ringa inrikes på det sättet.

Fler funderingar?


2 kommentarer:

  1. Vilka fina tips.Jag har aldrig varit längre bort än England, men vill gärna åka genom östeuropa nån gång snart.

    Tack förresten för din fina kommentar om mitt föräldraskap. Jag hade en känn i kroppen att jag inte ville uppfostra mitt barn som mina föräldrar uppfostrade mig och läste runt och det var när jag kom över boken Trygga föräldrar och trygga barn som jag verkligen kände att jag hittat rätt. Jag gillar även Jesper Juul, även om jag inte läst så mycket av honom ännu. Bloggen lulastic.co.uk är även en uppslagskälla till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det blir bra när vi går på instinkt. Tyvärr har vi tappat en del av vår instinkt idag. Kanske för att allt går så fort? Kanske för att vi översköljs av experter som säger hur vu ska göra? Men det är bra med inspiration. Bara en också stannar upp och känner efter :) Ska kolla in länken. Tack.

      Radera