onsdag 14 maj 2014

Smärta

Min man brukar säga att jag är det mest smärttåliga han vet. Han syftar nog på de blödande skavsår jag haft utan att klaga, borra i tänder utan bedövning, att föda barn utan smärtlindring och hur jag brukar "ta" olika smärtsamma behandlingar.

Så var det dags för mig att sätta in en spiral och barnmorskan i telefon berättade att det gör ont, att jag skulle ta en Ipren och en Alvedon innan och äta ordentlig frukost. Jag blev jättenervös! Hur ont kommer det egentligen göra?! Hjälp! Vad läskigt. 
Sen började jag fundera på om hennes sätt att förbereda mig var så bra... 

På plats hos barnmorskan hade jag ju insett att jag för tusan är Föda utan rädsla-instruktör och att det nog inte är "värre" att sätta in en spiral än att föda barn. Jag använde mig av verktygen Andning och Avslappning. Dessutom kom undersköterskan med en PET-flaska varmt vatten som hon lade på magen. 
Jag märkte knappt när hon satte dit den. 

- gjorde det mycket ont? Frågade barnmorskan. Nej, inte alls svarade jag sanningsenligt och hon blev mycket förvånad. 

Däremot "mensvärken" jag fick efteråt liknade kraftiga förvärkar och var mycket jobbiga tyckte jag som inte alls är van att ha mensvärk. 

Jag läste i Runners world att löpare är mer smärttåliga än andra. Tydligen har man i undersökningar sett att löpare känner smärta i samma grad men står ut med den längre. Smärttåligare. Upplevd smärta. Det är mycket intressant tycker jag. 

När jag har förlossningsförberedande kurser brukar jag lägga ner ganska mycket tid på att förstå vad det är som gör ont och att förlossningssmärta inte är farlig utan en del på vägen att få vårt barn i famnen. En begriplig smärta som har en funktion och mening. 



Kanske som med smärtan under ett långt löppass?

Och när jag skriver det här kommer jag att tänka på 

KASAM - Känsla av sammanhang som är en teori som beskriver vad som håller oss friska, hur vi hanterar saker som sker i och utanför oss. Man pratar om meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. Om vi inte har det blir det obegripligt, jobbigt, kanske hemskt eller till och med fruktansvärt och svårt att klara av. 

Om vi relaterar det till smärta under löpning och barnafödande har vi:
Smärta med mening 
Smärta som är begriplig
Sätt att hantera smärtan

Vi tycker den smärtan är meningsfull för att den ger oss något. Ett barn! Eller ett bättre resultat efter mjölksyreträning eller kicken av att ha fullföljt ett lopp. 

Smärtan är begriplig för vi har lärt oss vad det är som händer i kroppen när vi föder barn. När vi springer vet vi också oftast vad det är som gör ont och vilken smärta som är farlig och vilken som är okey. 

Sätt att hantera smärta finns det olika. Föda Utan Rädsla jobbar med mindfulness, bra stöd och de fyra verktygen. Löpare jobbar ofta med olika former av mental träning. Och det är ju något löparen själv utsätter sig för. 

Smärta är spännande. Mångfasetterat och inte enkelt alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar