tisdag 13 januari 2015

Den lugnande stickningen

Maken önskade sig raggsockor i födelsedagspresent och för att få dem klara till söndagen tog jag med dem till jobbet för att sticka på rasten.

Jag satt i fikarummet med ryggen mot dörren när jag hörde ett par snabba och stressade steg komma in på vägen mot kaffemaskinen. Kollegan såg sig inte om, stirrade på kaffet som rann för sakta ner i koppen och svängde sen snabbt om för att skynda iväg igen... Då hon mitt i svängen stannade och tittade på mig. Hela hon stannade upp - åh, stickar du? Vad mysigt det ser ut! Jag brukade sticka till mina barn när de var små. Hon var tyst en liten stund, lade sin hand på min axel och sa -tack!
Sen gick hon iväg. Lite lugnare. 


Sockorna blev klara och maken är väldigt nöjd. Jag är också nöjd. De blev faktiskt väldigt lika och garnet är superfint och väldigt mjukt och skönt. Hjertegarns sockgarn med 30% nylon. 

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte det är så konstigt att det har blivit "trendigt" med handarbete, trädgård, matlagning etc. för vi behöver något att göra med händerna, något lugnande i vårt ganska stressiga samhälle. Låter som din kollega kanske har fått en idé att börja handarbeta igen! Det är ju himla mysigt med offentligt handarbete :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag inspirerade :) och jag tror att du har helt rätt. I en uppvarvade tid behöver vi något som saktar ner oss. Jag läste nån gång att handarbete inte bara sänker blodtrycket hos de som utövar det utan även de som ser på!

      Radera
  2. Jättefina raggisar. Du har ju fått kläm på det hela. Hoppas ni mår bättre nu!

    SvaraRadera
  3. Jättefina. Jag vill lära mig sticka igen. Jag kunde det för typ 10 år sedan men sen slutade och nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde. Tråkigt, då jag hittade en rävtröja jag bara vill göra till Ossian. Tror du skänkte lite lugn och eftertanke till din kollega. Får se om hon kommer till fikarummet med en egen stickning i händerna.
    Jag är bara glad att de kom till användning!

    SvaraRadera