lördag 10 januari 2015

Lillebror just nu

Under mellandagarna trädde lillebror officiellt in i "kan själv"-perioden (viljeträningsfasen eller kanske rent av den avskyvärda trotsåldern) och några dagar var riktigt tuffa och provade mammans tålamod. Det hela har nu lugnat ner sig så att han istället sjungandes trallar fram
-inte du! Malte själv!
När han får bre sin smörgås själv. 

Det går inte annat än glädjas åt barnets stolthet att få klara saker själv och att också testa sin vilja. 

Han är överlag en så jäkla rolig typ. I går fick jag inte honom att sova middag hemma hos våra vänner, vilket ju inte alls är konstigt. När jag läst klart boken han inte direkt brytt sig om så bad han mig gå. Ok, jag gick och drack kaffe medan vi kunde höra honom rumstera om i barnrummet. De äldre barnen kurade ihop sig i soffan och kollade på en film. Jag stickade. Sen blev det tyst i barnrummet och när jag tittade till honom hade han bäddat ner sig ordentligt i en säng och sov gott. Han har sovit två eftermiddagar på golvet bakom gardinen i vårt sovrum också. Så mycket bättre än att ta en strid! Eller hur?

Han älskar att klä ut sig! Idag var han Kung och ville bli buren överallt. Självklart iklädd kjol och mantel för det har man när man är fiin. 

Stark mat är inget att reagera över direkt tycker han och äter sambal oelek med sked! Idag var det första gången vi i huvudtaget sett honom reagera på något starkt. Vi åt sushi och han stoppade in en stor klick wasabi i munnen. Han spärrade upp ögonen. Tittade på oss. Blev röd i ansiktet. Och stoppade sedan in en klick till!!
Jag kunde inte låta bli att skratta högt. Sen bad han om mer. 

En liten sammanfattning av lillbror 2 år och 3 månader idag. 


1 kommentar: