måndag 24 augusti 2015

Känslouppropet!

Kännslouppropet har kommit till för att skapa debatt kring barns rätt till alla sina känslor. Känslouppropets hemsida kan du hitta här.


Vi är en bunt människor som kommer blogga, twittra, instagramma och facebooka på hashtaggen #känslouppropet under veckan. Alla fina bloggar kan du hitta under länken ovan.



När jag fick förfrågan om att vara med kändes det självklart att tacka ja. Detta är inte bara något som jag intresserar mig för privat (vilket du kan läsa en del om under gategorin Att leva slow, här på bloggen) utan också det jag dagligen jobbar med som skolkurator i grundskolan.




Känslor! Denna vägvisare, kompass och barometer. Känslorna guidar oss.



I kurativa enskilda samtal är givetvis känslor en viktig del men jag fokuserar också mycket på känslor när jag arbetar förebyggande eller åtgärdande med hela klasser. Det är grunden för vårt fortsatta arbete.

Under veckan kommer jag att dela med mig av lite tankar om och hur jag arbetar med känslor i skolan. Jag ska också vara mycket mer privat och bjuda på hur urusel jag är på att hantera gnäll från mina barn och kanske hur jag tycker att jag borde göra. Jag vill också skriva om spädbarns känsloliv, olika metoder och nära föräldraskap som ett svar på detta. Dessutom vill jag slå ett slag för vikten av att vi vuxna föregår med gott exempel vad gäller både känsloreglering och att visa våra känslor.




Jag hoppas att ni hänger med mig och de andra under veckan!

3 kommentarer:

  1. Tack Eva, jag är med! Jag älskar ditt engagemang, tillsammans kan vi göra skillnad. Stor kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul!! På FB kan du ansöka om att gå med i gruppen "Känslouppropet - vi som skriver" så lägger jag till dig.

    SvaraRadera
  3. Jag hittar inte den gruppen Eva :(. Bara känslouppropet, där är jag med!

    SvaraRadera