söndag 16 februari 2014

Det finns mycket som är bra för barn

- Funderar ni på husdjur, frågade min vän.
- Nej, inte alls, svarade jag. Jag är inte ett dugg sugen på det. Men... säger jag dröjande... Det sägs ju att det är bra för barn.
- Det är mycket som är bra för barn, säger min vän.
- Som till exempel glada föräldrar, fyller jag i.

Återigen, det här med hur andra tycker det borde vara. Vad som förväntas av oss. Vad vi själva har för föreställningar. Men vad är bra för OSS?

Det är knappast bra för oss som familj att vi skaffar husdjur för att vi känner att vi borde göra det, eller för att barnen tjatar, även om vi som föräldrar egentligen inte alls vill.

Det finns mycket som är bra för barn. Men kanske inte allt.
Och det beror på.

Ta några djupa andetag. Stanna upp.
Vad är vår sanning?
Vad fungerar för oss som familj?

Vi nöjer oss med några legolejon.

1 kommentar:

  1. Helt rätt inställning tycker jag. Själva har vi djur då jag är uppväxt med djur och det skulle vara otänkbart att inte ha djur, så vi lär Ossian att hälla upp mat i kattskålen, hålla koppel osv, så att han får delta på sina vilkor.

    SvaraRadera