onsdag 18 februari 2015

Gift- och miljöångesten

När jag nämner de gifter plasterna i vår omgivning släpper ut. Eller att vi här hemma bara äter ekologisk mat för att inte få i oss gifter. Att vi minimerar vår konsumtion för miljöns skull. Då får väldigt många ångest. -Åh, sluta prata om det där! Det är så jobbigt.

Flera personer jag stött på, i till exempel fikarummet på jobbet, tycker verkligen att det är jättejobbigt att jag pratar om det här. (Och då gör jag det inte särskilt ofta eller påträngande utan mer på förekommen anledning).

Eller tycker de att det är jobbigt att jag gör något. Och inte de?

Och det är jobbigt. Det tycker jag med.

Men min ångest reduceras betydligt av att faktiskt göra något åt det. Att göra det jag kan!

Alla kanske inte kan göra allt men vetskapen och känslan av att göra det jag kan är bra.

Du kanske inte har möjlighet att köpa all mat ekologisk.
- Nej, men byt ut "värstingarna" mot ekologiskt och där efter så mycket du kan.
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko

Du kanske inte har råd eller ork att gå igenom hela huset i jakt på dåliga plaster att byta ut.
- Nej, men se till att ingenting nytt som kommer innanför dörren är dåligt.
Vi har också sagt till att presenter och julklappar till barnen ska vara ok (ekologiska kläder och inga plastleksaker).

Och så världens bästa tips för både miljön och ekonomin.
- Laga, lappa, fixa, gör om och ta hand om dina saker och kläder.
















Om inte för min skull så för deras.

Det här var bara några saker en kan göra som jag tänker är "enkla" och kan hålla nere ångesten. Lite miljöångest är kanske bra? Om det får oss att ta tag i saker. Men som sagt, bättre att göra något litet än inget alls. Och för mig är det bästa kuren MOT ångesten. Jag gör ju nåt! Jag gör det jag kan!

Jag återkommer med fler saker en kan göra. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Jag tror att de tycker det är jobbigt för att du gör något, och de inte gör det. Eller att de är tävlingsinriktade som är irriterade på att de inte var först eller är bäst på det. Jag har sådana här med att tampas med. Jag förstår inte riktigt det beteendet. Vi ska alla dö förr eller senare, vem kommer då att komma ihåg om du hade hög lön eller stor lägenhet? Det är kanske viktigt för dig NU, men vad är viktigt för jorden där det syns spelar tydligen ingen roll. Väldigt krasst draget, det finns ju tusentals gråzoner mellan. Men jag tror det är dagens Vill-ha/slit-och-släng -samhälle som är boven bakom det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Du är klok du!
      Och jag ska införskaffa en näskannor i keramik :)

      Radera