fredag 6 februari 2015

Operation pigg: sömnen och vilan

Jag kan inte helt ärligt säga att jag är väldigt pigg denna morgon men det är ändå helt ok. Jag vet hur det kan kännas när det inte är ok. 

Den här veckan har jag druckit riven ingefära och färskpressad citron i morgonvattnet. Det gör att en vaknar till! Jag sköljer ner mina vitaminer med det. 

Löpningen går framåt. Förra fredagen sprang jag 11,4 km. När jag åkte hem från jobbet var det strålande sol och när jag väl gav mig ut var det med snöglopp i ansiktet. Men jädrar vad stolt jag var när jag kom hem!

Jag försöker springa ett snabbt pass runt 5 km, ett fartlekspass med nån backe ca 30 min och ett långpass i veckan. 

Det var uppdateringen. Nu till sömnen och vilan. 

Jämfört med till exempel lejon är vi nutidsmänniskor kassa på att ha en bra balans mellan aktivitet (stress/jakt) och återhämtning. Jag kan tänka mig att detta gör oss mer mottagliga för infektioner. Vi kör på. Vi stressar hit och dit och jagar minutrarna. För vad? Ja, det får var och en fundera på. 

Årets julklapp, en fitbit skulle stressa ihjäl mig. Speciellt för att den registrerar sömnen. Ursäkta, men vad f*n ska jag med informationen att jag sovit dåligt till? Jag är småbarnsförälder, jag kan inte göra något åt barn som drömmer mardrömmar, behöver kissa mitt i natten eller hostar så de vaknar. 

Men jag gör det jag kan. Jag försöker tänka på det där med återhämtning. Att titta på Marco Polo på Netflix kan tyckas oundvikligt och ger kroppen vila från löpningen. Yinyogan ger återhämtning. Och sömnen är viktig! De senaste dagarna har jag somnat före halv tio och det har varit nödvändigt. 

Det handlar om balans. 
Hjärnan får vila av löpning. 
Kroppen får vila av att ligga i soffan och kolla serier. 
Lek med barnen ger återhämtning från jobbet. 
Osv. 

Vi har vabbat i veckan men själva klarat oss från förkylning och feber. I går eftermiddag när lillebror mådde bättre gick vi ut. 

Han ramlade i snön varannan meter och varje gång såg han på mig och bad -upp mig!
Jag svarade varje gång. - du kan själv! Och han sa - ååkeeejj, och reste sig enkelt upp. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar